Η επέκταση επιχείρησης είναι μια καθοριστική απόφαση για κάθε επιχειρηματία και το αν είναι ορθή επιλογή ή όχι εξαρτάται.
Σίγουρα η εξάπλωση ενός brand αποτελεί κίνηση ανόδου κι η αύξηση των εσόδων είναι πιθανή.
Ωστόσο, οι νέες εγκαταστάσεις είναι λογικό κι επόμενο να συνοδεύονται από επιπρόσθετα κόστη, όπως τα ενοίκια.
Αυτή η κίνηση “ανανέωσης” της όποιας επιχείρησης δε χρειάζεται ούτε άγχος ούτε φόβο, αλλά μελέτη των υπαρχόντων δεδομένων και των συνθηκών της αγοράς.
Για να γίνει πιο απλή και κατανοητή η διαδικασία επέκτασης, στο παρόν άρθρο θα σας δωθεί μια σειρά από βοηθητικές συμβουλές σχετικά με την επέκταση επιχείρησης σε άλλη τοποθεσία.

Επέκταση επιχείρησης: Tips για το άνοιγμα άλλης τοποθεσίας
Το άνοιγμα κι η λειτουργία μιας δεύτερης τοποθεσίας απαιτεί τόση δουλειά και προσοχή όση κι η αρχική σας.
Τα παρακάτω tips μπορούν να σας προετοιμάσουν για την επιτυχία στην προσπάθεια για επέκταση επιχείρησης:
1. Δημιουργήστε ένα επιχειρηματικό σχέδιο
Όλα ξεκινούν από τη χάραξη ενός business plan που να επικοινωνεί τους στόχους και την κουλτούρα της εκάστοτε εταιρείας.
Αυτό βοηθά και στη λήψη αποφάσεων, αφού γνωρίζετε ήδη λίγο-πολύ “προς τα πού θα κατευθυνθείτε”.
Ένα τμηματοποιημένο κι εφαρμόσιμο επιχειρηματικό σχέδιο θα αποτελέσει πιθανότατα “πόλο έλξης” για διάφορους επενδυτές που θα πειστούν να σας χρηματοδοτήσουν με ξένα κεφάλαια.
2. Σκεφτείτε τη διαδικτυακή εναλλακτική
Το ηλεκτρονικό επιχειρείν αποτελεί ένα ολόκληρο, ξεχωριστό κεφάλαιο για τη σύγχρονη επιχειρηματικότητα.
Ουσιαστικά, η λειτουργία ενός e-shop παράλληλα με το φυσικό κατάστημα που κατέχετε δεν είναι καν εναλλακτική λύση, αλλά τουλάχιστον ισοδύναμη.
Αυτό οφείλεται στην πληθώρα θετικών στοιχείων που σας προσφέρει η διαδικτυακή παρουσία της επιχείρησής σας:
- 24ωρη διαθεσιμότητα κι εξυπηρέτηση πελατών
- πρόσβαση σε πελάτες από τα πέρατα του κόσμου
- λιγότερα έξοδα εγκατάστασης και λειτουργίας σε σχέση με το άνοιγμα ενός επιπρόσθετου φυσικού καταστήματος
- εφαρμογή ψηφιακού marketing κι αξιοποίηση επιλογών διαφήμισης(π.χ. Google ads) για μεγαλύτερη προώθηση προϊόντων και βελτίωση της φήμης
Επομένως, προτού προχωρήσετε σε άνοιγμα νέας τοποθεσίας, σιγουρευτείτε ότι έχετε αξιποιήσει τις διαδικτυακές δυνατότητες.
3. Επέκταση επιχείρησης: Αξιολογήστε την αγορά
Όπως αναφέραμε παραπάνω, για να αποφασίσετε αν θα επεκταθείτε σε άλλη τοποθεσία, είναι απαραίτητο να εξετάσετε τις συνθήκες της αγοράς.
Συγκεκριμένα, ψάξτε εάν χωράει το νέο σας παράρτημα κάπου ή υπάρχουν ανταγωνιστές που έχουν ήδη εγκατασταθεί εκεί.
Επιπλέον, επικεντρωθείτε στο πού βρίσκονται οι πελάτες-στόχος σας, ώστε να εγκατασταθείτε στο βέλτιστο σημείο.

4. Επέκταση επιχείρησης: Βρείτε τη νέα σας τοποθεσία
Η εύρεση του τέλειου μέρους είναι τόσο κρίσιμη για τη νέα σας τοποθεσία όσο ήταν και για την αρχική σας επιχείρηση.
Η τιμή ενοικίασης ή αγοράς ακινήτων είναι ένας ζωτικής σημασίας παράγοντας που πρέπει να ληφθεί υπόψη.
Ταυτόχρονα, όμως, ενημερωθείτε για την ασφάλεια, τις τοπικές διατάξεις, τη μέση κίνηση με τα πόδια ή το αυτοκίνητο, την ευκολία πρόσβασης και τα δημογραφικά στοιχεία.
Βεβαιωθείτε ότι βρίσκεστε σε μια περιοχή που έχει μεγάλη ζήτηση για το προϊόν ή την υπηρεσία σας, με μέτριο ανταγωνισμό από παρόμοιες επιχειρήσεις.
Επίσης, εκτός από τους εξωτερικούς παράγοντες ιδιάζουσα σημασία έχει και το ίδιο το κτίριο.
- Μπορείτε να χωρέσετε εκεί τις λειτουργίες σας;
- Μπορείτε να τροποποιήσετε τον χώρο ώστε να μοιάζει με την πρώτη σας τοποθεσία και να αναπτύξετε μια ενοποιημένη επωνυμία;
- Ο ιδιοκτήτης φαίνεται αξιόπιστος και ανταποκρίνεται;
Φροντίστε να απαντήσετε σε αυτές τις ερωτήσεις προτού δεσμευτείτε για τη δεύτερη ιδιοκτησία σας.
5. Επέκταση επιχείρησης: Εκτιμήστε τις ανάγκες αποθεμάτων
Οι ανάγκες για αποθέματα αλλάζουν με την επέκταση, διότι κάθε τοποθεσία θα απαιτεί τα δικά της.
Εάν ένας πελάτης επισκεφτεί τον νέο σας χώρο και δεν έχετε ένα συγκεκριμένο στοιχείο, συνήθως δεν μπορείτε να εφοδιαστείτε αρκετά γρήγορα για να εξυπηρετήσετε αυτόν τον πελάτη.
Χρησιμοποιήστε τα τρέχοντα αναλυτικά στοιχεία για να κάνετε προβλέψεις σχετικά με το απόθεμα που απαιτείται σε μια νέα τοποθεσία.
Μαζί με αυτό, επωφεληθείτε κι αναθεωρήστε τις τρέχουσες και μελλοντικές ανάγκες της αλυσίδας εφοδιασμού και της αποθήκης.
6. Εξασφαλίστε τις ταμειακές ροές σας
Όταν ανοίγετε μια δεύτερη τοποθεσία επιχείρησης, είναι καλύτερο να έχετε τα χρήματα ως ταμειακά διαθέσιμα, δηλαδή ρευστά, πριν ξεκινήσετε τη διαδικασία επέκτασης.
Άμα οι ταμειακές ροές που διαθέτετε δεν επαρκούν, μπορείτε να τις αναζητήσετε από επενδυτές-αγγέλους ή peer funding.
Ακόμη, μπορείτε να αξιοποιήσετε δάνεια Διοίκησης Μικρών Επιχειρήσεων (SBA) αναφορικά με τις ΗΠΑ ή προγράμματα χρηματοδότησης μικρομεσαίων επιχειρήσεων (SME programmes) όσον αφορά την ΕΕ.
Απλώς βεβαιωθείτε ότι μπορείτε να χειριστείτε οικονομικά τα χειρότερα σενάρια, όπως μήνες περιορισμένων πωλήσεων, ενώ η νέα τοποθεσία βρίσκεται υπό εγκατάσταση.
7. Αξιολογήστε τον ανταγωνισμό
Ο ανταγωνισμός σας έχει σημασία και το άνοιγμα μιας δεύτερης τοποθεσίας μπορεί να σας παρουσιάσει ανταγωνιστές που δεν έχετε στην κύρια τοποθεσία σας.
Δείτε ποιες άλλες επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται επί του παρόντος στη νέα περιοχή και καθορίστε ποιες από αυτές θα μπορούσαν να είναι ανταγωνιστές.
Στη συνέχεια, μπορείτε να αναλύσετε τις επιτυχίες και τα μειονεκτήματά των ανταγωνιστών.
Παράλληλα, μπορείτε να προσδιορίσετε πώς αυτές οι εταιρείες παρουσιάζουν διαφορετικές προκλήσεις στη δεύτερη τοποθεσία σας.
8. Καταγράψτε τις διαδικασίες σας
Μια δεύτερη τοποθεσία θα πρέπει να λειτουργεί με την ίδια φιλοσοφία που ακολουθεί η αρχική.
Για να υλοποιηθεί αυτό, δημιουργήστε εγχειρίδια εκπαίδευσης για τα πάντα, από τον τρόπο χρήσης του συστήματος σημείου πώλησης (POS) έως τον τρόπο συναναστροφής με τους πελάτες.
Αναθέστε σε κάποιον άλλον να ελέγχει τις διαδικασίες για να βεβαιωθείτε ότι είναι εύκολα κατανοητά, ακόμα κι όταν δεν είστε κοντά για να τα εξηγήσετε.
Αυτό προϋποθέτει τον εντοπισμό ενός ατόμου εμπιστοσύνης, που διαθέτει ηγετικές κι οργανωτικές ικανότητες.
9. Βρείτε ένα καλό προσωπικό
Για να στελεχώσετε αυτήν τη νέα εγκατάσταση, θα χρειαστεί να προσλάβετε αξιόπιστους υπαλλήλους.
Θα χρειαστούν, όμως, κι ηγέτες που έχουν επενδύσει στην αποστολή και τον τρόπο επιχειρηματικής δραστηριότητας της εταιρείας σας.
Αν ανοίγετε σε μια άγνωστη περιοχή, η εύρεση ενός ντόπιου που γνωρίζει τους ανθρώπους εκεί μπορεί να σας βοηθήσει να δημιουργήσετε συνδέσεις και να προσαρμοστείτε στην τοπική κουλτούρα.
Ξεκινήστε αυτήν τη διαδικασία δικτύωσης επικοινωνώντας με την επιχειρηματική ένωση της περιοχής και παρακολουθώντας ορισμένες εκδηλώσεις.
Είναι βασικό στοιχείο η κοινωνικότητα κι η επικοινωνιακή ικανότητα τόσο γενικά όσο κι ειδικά.

10. Καθιερώστε το εκπαιδευτικό σας πρόγραμμα
Όπως είναι λογικό, οι νέοι σας υπάλληλοι μπορεί να χρειάζονται περισσότερη εκπαίδευση από εκείνους στην πρώτη σας τοποθεσία.
Κυρίως επειδή δε θα είστε πάντα παρών για να εντοπίσετε και να διορθώσετε προβλήματα.
Θα πρέπει, επίσης, να έχετε θεσπίσει πρότυπα αξιολόγησης, ώστε να μπορείτε να προλάβετε τα ζητήματα πριν να γίνουν προβλήματα.
Προγραμματίστε τακτικά meetings με τον υπεύθυνο (το άτομο εμπιστοσύνης που αναφέραμε παραπάνω) της τοποθεσίας για να αξιολογήσετε την απόδοση των εργαζομένων εκεί.
11. Προετοιμάστε τις καμπάνιες marketing
Ακριβώς όπως όταν ανοίξατε την πρώτη σας επιχείρηση, θα θέλετε κάποια προώθηση πριν από το άνοιγμα για τη δεύτερη τοποθεσία σας, καθώς και μια αξέχαστη εκδήλωση.
Μετά από αυτό, θα πρέπει να σχεδιάσετε μια ετήσια, συνεχή προώθηση για να εδραιώσετε τη δεύτερη τοποθεσία σας.
Ένα μοναδικό πλεονέκτημα που οφείλετε να αξιοποιήσετε είναι ότι έχετε πελάτες στην πρώτη σας τοποθεσία που μπορούν να βοηθήσουν στη διάδοση της είδησης.
Στο σημείο αυτό κατανοούμε περαιτέρω τη σημασία διατήρησης πιστής πελατειακής βάσης εκτός από τους πρωταρχικούς λόγους, όπως η σταθεροποίηση των εσόδων.
Επιπρόσθετα, οι ήδη υπάρχοντες πελάτες σας μπορεί να ζουν πιο κοντά στο νέο σας κατάστημα κι η νέα αυτή τοποθεσία να τους διευκολύνει.
Μπορεί, επίσης, να είστε σε θέση να προωθήσετε την εταιρεία σας σε άλλες επιχειρήσεις στη νέα σας αγορά.
12. Ανοίξτε με τον σωστό τρόπο
Ενώ ένα “θορυβώδες” άνοιγμα είναι ένα κρίσιμο μέρος του marketing της νέας σας τοποθεσίας, μπορείτε, ισοδύναμα, να παρουσιάσετε τη νέα σας εγκατάσταση με λιγότερες “τυμπανοκρουσίες”.
Το χαλαρότερο άνοιγμα είναι ιδανικό για μια δεύτερη επιχειρηματικής τοποθεσίας, διότι συνεπάγεται ένα ημιτελές άνοιγμα.
Έπειτα, μπορείτε σταδιακά να μετακινήσετε πόρους κι υπαλλήλους από τη μια τοποθεσία στην άλλη και σιγά-σιγά να την ισχυροποιήσετε κι αυτή.
Επιπλέον, ένα χαλαρό άνοιγμα είναι ό,τι πρέπει για να δοκιμαστούν διάφορες λειτουργίες, επειδή μπορεί να παρατηρήσετε κάποια κενά που πρέπει να γεμίσετε.
Ο βαθμός του marketing που θα επιλέξετε εξαρτάται από την ετοιμότητα και την πληρότητα της δεύτερης τοποθεσίας σας.
Γίνεται να εφαρμοστούν και τα δύο με το “ισχυρό” marketing να ξεκινήσει, μόλις θεωρηθεί πλήρως λειτουργική.
13. Ειδοποιήστε τα τοπικά μέσα ενημέρωσης
Ακόμη κι αν η εταιρεία σας προσφέρει πολύ συγκεκριμένα προϊόντα ή υπηρεσίες, δεν είναι κακό να απευθυνθείτε σε τοπικούς δημοσιογράφους.
Αυτοί μπορούν να βοηθήσουν στη διάδοση της επιχείρησής σας σε ένα συγκεκριμένο ή γενικό κοινό.
Ορισμένοι τοπικοί συγγραφείς ενδέχεται να αναφέρουν νέες επιχειρήσεις με επίκεντρο την ιστορία της εταιρείας και του ιδρυτή.
Επομένως μην φοβάστε να προσθέσετε κάποια στοιχεία της προσωπικότητας και της ζωής σας στις θέσεις σας.
Απλώς, φροντίστε να αποφύγετε τα λάθη δημοσίων σχέσεων που θα μπορούσαν να σκοτώσουν την επιχείρησή σας.
Παραδείγματος χάρη, μην υπόσχεστε πολλά, τα οποία αργότερα δεν μπορείτε να πραγματοποιήσετε, ή μην παρασύρεστε από τους υπόλοιπους επιχειρηματίες για μια επιλογή, εφόσον δε σας εκφράζει.
14. Δεσμευτείτε
Πιθανότατα γνωρίζετε από το άνοιγμα της πρώτης σας τοποθεσίας ότι η έναρξη μιας εταιρείας απαιτεί να αφιερώσετε τον περισσότερο χρόνο σας στη διαδικασία.
Δεν είναι διαφορετικό με μια δεύτερη τοποθεσία, οπότε κρατήστε το πρόγραμμά σας ελεύθερο για να ανταποκριθείτε στις ανάγκες που μπορεί να προκύψουν.
Ειδικά στην αρχή, που υπάρχουν οι περισσότερες δυσκολίες, η παρουσία σας είναι αναγκαία.
Εξάλλου, στη συνέχεια μπορεί να αναλάβει τα ηνία ο υπεύθυνος που θα έχετε επιλέξει για τη δεύτερη εγκατάσταση.
Μην ξεχνάτε ότι η επιτυχία μιας πρώτης τοποθεσίας δεν εγγυάται την επιτυχία μιας δεύτερης, γι’αυτό μην καθησυχάζεστε.
Τα διαφορετικά δημογραφικά στοιχεία σε κάθε αγορά σας μπορούν να κάνουν τη διαφορά.
Ωστόσο, με προσεκτική έρευνα και σχεδιασμό για να διασφαλίσετε ότι η επιχείρησή σας έχει τη χρηματοδότηση, τις διαδικασίες και το προσωπικό για να πραγματοποιήσει την αποστολή σας, αυξάνετε τις πιθανότητες επιτυχίας στη νέα σας τοποθεσία και σε αυτές που ακολουθούν.

Στρατηγικές Ανάπτυξης και Επέκτασης μιας Επιχείρησης: Μάθε πώς να σχεδιάζεις και να εφαρμόζεις αποτελεσματικές στρατηγικές για την ανάπτυξη και επέκταση της επιχείρησής σου, μέσα από το Business Academy!
Επέκταση επιχείρησης: Πώς καταλαβαίνετε ότι μπορείτε να επεκτείνετε την επιχείρησή σας σε μια νέα τοποθεσία
Η επέκταση επιχείρησης είναι μια από τις λεγόμενες μεγάλες αποφάσεις που καλείται να πάρει ένας επιχειρηματίας.
Ακολουθούν ορισμένα σημάδια ότι μπορεί να είναι καιρός για επέκταση επιχείρησης σε μια νέα τοποθεσία:
- Δεν μπορείτε να καλύψετε τη ζήτηση των πελατών. Εάν η επιχείρησή σας είναι τόσο επιτυχημένη που δεν μπορείτε να καλύψετε την πλήρη ζήτηση στην τρέχουσα τοποθεσία σας, ίσως είναι καιρός να αυξήσετε το αποτύπωμά σας. Όταν ανακαλύπτετε συνεχώς τον εαυτό σας να απομακρύνει νέους πελάτες, τότε μια δεύτερη τοποθεσία θα μπορούσε να είναι η λύση.
- Έχετε μια τεκμηριωμένη διαδικασία. Μπορείτε να αντιγράψετε τις τρέχουσες επιχειρηματικές διαδικασίες σας στη νέα σας τοποθεσία; Οι τεκμηριωμένες διαδικασίες θα σας επιτρέψουν να αντικατοπτρίσετε τις λειτουργίες σας και να εκπαιδεύσετε το προσωπικό σας στο νέο κατάστημα σχετικά με το τι λειτουργεί. Εάν δεν τα έχετε αυτά, δεν είστε έτοιμοι να επεκταθείτε.
- Έχετε εντοπίσει μια νέα ευκαιρία. Εάν έχετε εντοπίσει μια νέα ευκαιρία στην αγορά, ο χρόνος θα μπορούσε να είναι ουσιαστικός. Αν και δεν θέλετε ποτέ να βιαστείτε για μια τόσο σημαντική απόφαση, μια ευκαιρία να προσελκύσετε μια νέα βάση πελατών και να αναπτύξετε την επιχείρησή σας μπορεί να δικαιολογήσει την επέκταση.
- Έχετε ένα καλά ανεπτυγμένο προσωπικό. Η δημιουργία μιας δεύτερης τοποθεσίας θα πάρει πολύ χρόνο και ενέργεια, επομένως θέλετε να βεβαιωθείτε ότι το προσωπικό σας μπορεί να χειριστεί τα logistics στον κύριο χώρο σας. Εάν η τρέχουσα ομάδα σας έχει πτώσεις, θα έχετε τον χρόνο να εστιάσετε στις προσπάθειες επέκτασης. Από την άλλη πλευρά, τα θέματα στελέχωσης και λειτουργίας στο υπάρχον σημείο σας είναι σημάδι ότι δεν είναι η κατάλληλη στιγμή για να προσθέσετε άλλη τοποθεσία για ανάμειξη.
- Σας τελειώνει ο χώρος. Έχετε συνεχώς έλλειψη χώρου στην τρέχουσα τοποθεσία σας; Είναι συνεχώς γεμάτη πελάτες η επιχείρησή σας; Εάν ναι, μια δεύτερη τοποθεσία μπορεί να είναι μια απόλυτη ανάγκη.