Η ψυχολογία χρώματος brand είναι η μελέτη του πώς το χρώμα επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τα brands. Τα χρώματα έχουν ισχυρή επίδραση στα συναισθήματά μας και αυτά παίζουν σημαντικό ρόλο στο πώς συμπεριφερόμαστε ως καταναλωτές. Η ψυχολογία των χρωμάτων παρέχει ένα πλαίσιο για να κατανοήσουμε πώς και γιατί αλληλεπιδρούμε με τα brands στη ζωή μας.
Ενώ η επίδραση που έχουν τα χρώματα στα συναισθήματά μας διαφέρει από άτομο σε άτομο με βάση το φύλο, το πολιτισμικό υπόβαθρο, την προσωπική εμπειρία και τις νευρολογικές διαφορές, υπάρχουν μερικοί γενικοί κανόνες που έχουν επιβεβαιωθεί από αμέτρητες έρευνες της ψυχολογίας των χρωμάτων. Αν έχετε επιχείρηση, η κατανόηση αυτών των κανόνων σάς προσφέρει ένα ακόμη εργαλείο στον στόχο της καθιέρωσης του brand σας: την αρχιτεκτονική να επηρεάζετε θετικά τους καταναλωτές για το brand σας διαμορφώνοντας την αντίληψη τους για αυτό.
Προφανώς και η ψυχολογία των χρωμάτων δεν είναι ο μόνος λόγος που μια εταιρεία επιλέγει το χρώμα του brand. Για παράδειγμα πολλά χρησιμοποιούν σύμβολα, οπότε κυριαρχεί το χρώμα του αντίστοιχου συμβόλου. Ίσως μάλιστα οι δημιουργοί κάποιων πολύ γνωστών brands να μην γνώριζαν για τα συγκεκριμένα χαρακτηριστά κάθε χρώματος. Παρόλα αυτά, είναι πολλές οι εταιρείες που το βασικό χρώμα του brand τους ταιριάζει πράγματι με τα συναισθήματα που αυτό αντιπροσωπεύει.
Ακολουθεί μια λίστα με τα 12 πιο συχνά χρησιμοποιούμενα χρώματα στο σχεδιασμό brand, μαζί με τα συναισθήματα που προκαλεί το κάθε ένα. Να σημειώσουμε πως κανένα από αυτά δεν μπορεί να θεωρηθεί εντελώς δεδομένο για όλους, για τους λόγους που προαναφέραμε. Επίσης, να αναφέρουμε ότι στα παραδείγματα χρησιμοποιούνται γνωστά brands στα οποία κυριαρχεί το αντίστοιχο χρώμα. Πολλά brands, όπως είναι φυσικό, συνδυάζουν δύο ή περισσότερα χρώματα.
- ΚΟΚΚΙΝΟ
Ένα αγαπημένο χρώμα για πολλούς που η ένταση του γεννά πολλά συναισθήματα, τόσο με θετική όσο και με αρνητική χροιά.
Θετικά συναισθήματα:
Εξουσία
Πάθος
Ενέργεια
Δύναμη
Ενθουσιασμός
Αρνητικά συναισθήματα:
Θυμός
Κίνδυνος
Προειδοποίηση
Επίθεση
Πόνος
Παραδείγματα γνωστών brands: CNN, Netflix, Coca-Cola, KFC, Vodafon, Virgin, Lego, Exxon
- ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ
Ανάμεσα στο κόκκινο και στο κίτρινο, το πορτοκαλί περιέχει κάποια από τα στοιχεία των δυο αυτών χρωμάτων. Είναι ένα χρώμα που δημιουργεί πλήθος – κυρίως θετικών- συναισθημάτων και ανοίγει την όρεξη
Θετικά συναισθήματα:
Θάρρος
Όρεξη
Ζεστασιά
Καινοτομία
Φιλικότητα
Ενέργεια
Αρνητικά συναισθήματα:
Στέρηση
Ελαφρότητα
Άγνοια
Νωθρότητα
Παραδείγματα γνωστών brands: Amazon, Fanda, Nickelodeon, Firefox, NN, ING
- ΚΙΤΡΙΝΟ
Το κίτρινο είναι συνδεδεμένο με το φως και όσα αυτό αντιπροσωπεύει. Παρόλα αυτά είναι ένα χρώμα που γεννά πλήθος συναισθημάτων και χρησιμοποιείται από εταιρείες πολλών διαφορετικών κλάδων.
Θετικά συναισθήματα:
Αισιοδοξία
Ζεστασιά
Δημιουργικότητα
Διάνοια
Εξωστρέφεια
Όρεξη
Αρνητικά συναισθήματα:
Παραλογισμός
Φόβος
Ανησυχία
Δειλία
Παραδείγματα γνωστών brands: McDonald’s, Snapchat, HERTZ, BiC, Shell, DHL, National Geographic,
- ΠΡΑΣΙΝΟ
Το πράσινο είναι το χρώμα που έχει συνδεθεί περισσότερο με τη φύση και την οικολογία. Πράγματι, χρησιμοποιείται από πολλές εταιρείες και κινήματα που σχετίζονται με το περιβάλλον, όμως δεν περιορίζεται μόνο σε αυτά.
Θετικά συναισθήματα:
Υγεία
Ελπίδα
Φρεσκάδα
Φυσικότητα
Ανάπτυξη
Ευημερία
Ηρεμία
Αρνητικά συναισθήματα:
Ανία
Στασιμότητα
Ηπιότητα
Παραδείγματα γνωστών brands: Starbacks, Heineken, BP, Land Rover, Android, Animal Planet, Lacoste, John Deere
- ΜΠΛΕ
Αποτελεί ένα από τα πιο χρησιμοποιημένα χρώματα σε brands και είναι λογικό. Είναι ένα χρώμα που αγαπούν οι περισσότεροι άνθρωποι και δημιουργεί πολύ περισσότερα θετικά συναισθήματα παρά αρνητικά. Συνήθως, συνδυάζεται με το λευκό.
Θετικά συναισθήματα:
Εμπιστοσύνη
Αφοσίωση
Αξιοπιστία
Λογική
Ηρεμία
Ασφάλεια
Αρνητικά συναισθήματα:
Επιφυλακτικότητα
Ανορεξία
Ψυχρότητα
Παραδείγματα γνωστών brands: Facebook, Visa, PayPal, Samsung, Intel, HP, Ford, Dell, Unilever, Pfizer, KPMG, Pepsi, Oreo
BONUS: Business Review Greece
- ΓΑΛΑΖΙΟ
Το γαλάζιο μοιράζεται κάποια κοινά στοιχεία με το μπλε, όμως η ανοιχτή του απόχρωση το κάνει πιο ιδιαίτερο και για αυτό χρησιμοποιείται πιο σπάνια.
Θετικά συναισθήματα:
Επικοινωνία
Σαφήνεια
Ηρεμία
Έμπνευση
Έκφραση
Αρνητικά συναισθήματα:
Επιφυλακτικότητα
Καύχημα
Μυστικότητα
Παραδείγματα γνωστών brands: Skype, Twitter, Vimeo
- ΜΩΒ
Η ανάμειξη του μπλε με το κόκκινο δημιουργεί ένα χρώμα με ενδιαφέρουσα ισορροπία, που όμως δεν χρησιμοποιείται τόσο πολύ στα brands όσο άλλα χρώματα
Θετικά συναισθήματα:
Σοφία
Πολυτέλεια
Πλούτος
Πνευματικότητα
Φαντασία
Επιτήδευση
Αρνητικά συναισθήματα:
Εσωστρέφεια
Παρακμή
Κατωτερότητα
Υπερβολή
Παραδείγματα γνωστών brands: Yahoo! , Telekom, Fedex, Milka, Premier League
- ΡΟΖ
Το ροζ είναι ένα χρώμα που στις περισσότερες κοινωνίες έχει συνδεθεί με τα κορίτσια και τις γυναίκες και πράγματι συναντάται κυρίως σε brands που στοχεύουν στο γυναικείο κοινό.
Θετικά συναισθήματα:
Φαντασία
Πάθος
Μεταμόρφωση
Δημιουργικότητα
Καινοτομία
Ισορροπία
Αρνητικά συναισθήματα:
Ελαφρότητα
Αυθόρμητη ενέργεια
Εκκεντρικότητα
Παραδείγματα γνωστών brands: Barbie, Cosmopolitan, Victoria Secret
- ΚΑΦΕ
Εκτός από το χρώμα του αγαπημένου ροφήματος και της σοκολάτας το καφέ είναι πολλά περισσότερα. Παρόλα αυτά η χρήση του σε brands πέραν αυτών τον προϊόντων δεν είναι τόσο διαδεδομένη.
Θετικά συναισθήματα:
Σοβαρότητα
Ζεστασιά
Γη
Αξιοπιστία
Υποστήριξη
Αυθεντικότητα
Αρνητικά συναισθήματα:
Έλλειψη πολυπλοκότητας
Θλίψη
Συντηρητικότητα
Παραδείγματα γνωστών brands: UPS, M&M, LUX, Nespresso
- ΜΑΥΡΟ
Για πολλούς το μαύρο αντιπροσωπεύει το σκοτάδι και περιγράφει τις αρνητικές καταστάσεις. Παρόλα αυτά δημιουργεί και θετικά συναισθήματα και μάλιστα χρησιμοποιείται από αρκετά ισχυρά brands, συνήθως μαζί με το λευκό
Θετικά συναισθήματα:
Επιτήδευση
Ασφάλεια
Εξουσία
Κομψότητα
Ουσία
Αρνητικά συναισθήματα:
Καταπίεση
Ψυχρότητα
Απειλή
Βαρύτητα
Κακία
Πένθος
Παραδείγματα γνωστών brands: Nike, Adiddas, Puma, Chanel
- ΓΚΡΙ
Το γκρι είναι μια ισορροπία ανάμεσα στο λευκό και το μαύρο και εκτός αυτού δημιουργεί αρκετά συναισθήματα σε όλες τους τις αποχρώσεις. Σε αυτές συγκαταλέγεται και το ασημί.
Θετικά συναισθήματα:
Διαχρονικότητα
Ουδετερότητα
Αξιοπιστία
Ισορροπία
Νοημοσύνη
Δύναμη
Αρνητικά συναισθήματα:
Κατάθλιψη
έλλειψη ενέργειας
Ηπιότητα
Παραδείγματα γνωστών brands: Apple, Dolce & Gabbana
- ΛΕΥΚΟ
Το λευκό είναι σίγουρα ουδέτερο και δύσκολο να σταθεί μόνο, όμως το χρησιμοποιούν αρκετά brands.
Θετικά συναισθήματα:
Καθαριότητα
Σαφήνεια
Καθαρότητα
Απλότητα
Επιτήδευση
Φρεσκάδα
Αρνητικά συναισθήματα:
Ψυχρότητα
Ελιτισμός
Απομόνωση
Κενότητα
Παραδείγματα γνωστών brands: Armani, Mercedes, Jeep, PlayBoy, Uber
Πηγή: ignytebrands.com